.
.

torsdag 12 april 2012

Husbygge fortsättning/Inredning...






Då är vi hemma igen efter en skön påskledighet. Vädret har ju varit i kallaste laget, men lite sol och en promenad längs havet har det ändå blivit. Vi har firat påskafton med goda vänner och ätit gott.

Sen har vi ju förstås jobbat i huset. Nu ser man verkligen att det går framåt. I helgen har vi monterat kök, braskaminen är på plats och "storstugan" som innehåller kök/allrum börjar faktiskt bli klart. (Ni får inte titta så noga på lister, fönstersmygar, lite omålade trärena innertak, bärlinor etc:-)


Storstugan





Vi är så nöjda med allt och det blir precis som vi tänkt oss.
Den putsade väggen blir så fin bakom braskaminen. Även om vi ibland suckat och ojat oss över att snickarna inte haft tid, så är det nu väldigt kul att se resultatet, där vi faktiskt gjort det mesta själva. Maken har ju dragit det tunga lasset och riktigt händig är han, kära mannen.



Storsele stolarna i rotting är inte upppackade än men har funnit sin plats framför kaminen. Fina öländska fårskinn blir dynor. Vi har inte köpt så mycket möbler ännu utan det får ta sin tid. Jag har lite planer för soffbord, matbord etc (mina DIY projekt som jag ser fram emot att ta tag i). Veförvaring måste vi också ha, och det finns många fina här från ett tidigare inlägg. Vi får se vad det blir..

Köket är också på gång! Bänkskivor skall behandlas, spisfläkt saknas, luckor och handtag skall förstås på plats, och en köksö. Ni som hängt med här ett tag, vet ju att vi varit inne på bänkskivor i betong (som ni kan läsa mer om här) men nu blev det björkskivor som skall vitvaxas. Vi får se om vi får ett ryck och byter till betongskivor i sommar, när säsongen är lite bättre för att gjuta utomhus.

Innertaket i köket är än så länge obehandlat och där är jag lite kluven avseende hur det skall behandlas? Jag gillar ju det trärena som ger lite värme och en ombonad känsla till den i övrigt vita och grå/svarta inredningen. Det skall också bli kul att få börja med piffet, med textilier, kuddar och lite färg här och där.. Det har ju blivit några kartonger och påsar med grejer under resans gång..

Stegen upp till loftet är ju också provisorisk, som ni ser! Där skall snickras en trappa så småningom och då förpassas stegen till förrådet.

Vi har också startat upp lite projekt utomhus, men det tar vi en annan gång. Det här inlägget blev långt ändå! Jag har heller inte hunnit kika runt bland mina favvobloggar, så jag har lite att ta igen hos er.

Tusen tack för att ni tittar in här och kommer med fina kommentarer. Det gör mig så glad.

KRAM

Victoria





12 kommentarer:

Sabelhagens Olivlund sa...

Wow vilket rum! Så spännande att bygga hus, det vill jag gärna följa.
Ha en fin kväll.
Kram Maria

Villa Ryttarängen sa...

Så otroligt fint! jag är sjukt avundsjuk om jag får säga så. Härligt med fårskinn i rottingfåtöljerna och björkskivor är inte fy skam. Kram Pia

Helenas enkla vardag sa...

Herrejösses vad fint det blir!!
Allt kommer bli perfekt, ni kommer aldrig vilja åka därifrån tror jag!
Kram Helena

Life´s Silverlining and I sa...

verkligen kul att följa hela processen med huset! Så otroligt fint det blir!! Ja visst en fika på Zetas tar vi! säg till när du har vägarna uppåt. kram

dianasdrommar sa...

Så kul att se hur det går framåt, var på Öland ligger det? kram Diana

Hemma på Sjuan sa...

Åhh så fint det blir, vilken takhöjd. Så kul nu när det börjar bli färdigt.
Ha en skön helg! Kram Suss

Två Trappor sa...

Åååh, det ser ut att bli preciis så vackert som jag har föreställt mig att det skulle bli! Vad ni är duktiga.. och din smak är utsökt måste jag säga :) Kaminen är så fin där och med Storselestolarna och fårskinn så... :P Härligt, härligt. Fin helg! Kram

Maria - Wikers Liv sa...

Åh, det ser underbart ut! Vad duktiga ni är! Förstår att ni är glada och lyckliga över ert fina hus!
Kram!

Tina sa...

Här har det hänt massor sen sist jag tittade in, wow!
Du frågade om mitt recept, här kommer det:
1 ½ dl mellangrädde
1½ dl mjölk
1 tsk Vanilia
½dl gelésocker multi

Blanda grädde, mjölk o socker i en kastrull.
Koka upp och låt koka ½ min.
Ta från värmen och vispa ner vaniljen
Häll i glas och låt kallna i kyl 1-2 tim.
Du kan också pröva finrivet skal av lime, dundergott. Men sila då smeten innan du häller i glasen..

kram o ha en fin lördag

Lätt som en plätt när man får oväntat besök!

LissAnna sa...

Så fint det ser ut. Härliga bilder. Stina

Anna sa...

Men så vackert ni får det! Det blev ju kanonfint med de putsade väggarna!
Stor kram

tina | pepparochvanilj.se sa...

Wow!Här håller ett paradis på att ta form minsann! Spännande! Det vill jag följa =)

Kram Tina