.
.

tisdag 3 april 2012

Väggen är putsad!


I helgen som gick var vi på ön igen. På lördagen blåste det kalla nordanvindar och snön yrde, men på söndagen satt vi ute i solen och fikade. Här kan man tala om väderomslag. Känns som alla årstider var representerade denna helg! 

Bygget går vidare!
I brist på snickare som kan hjälpa till att få huset färdigt så gör vi  nu en hel del själva. Målet är ju fortfarande att vi skall kunna bo där i Valborgshelgen! Hihi, vi får väl se, för just nu känns det lite avlägset med tanke på dessa bilder. Men faktiskt så är det inte så långt borta, för under golvpappen ligger det fina vitlutade furugolvet och väggar och tak är färdigmålade och i helgen så blev alltså även gavelväggen putsad. För er som är lite byggintresserade så kommer här en kort beskrivning på hur vi gjorde. Vi har även fått bra tips, från den här tjejen som gärna bygger och renoverar sitt hus på grann-ön.

1. Underlaget på gavelväggen är OSB skivor och gipsskivor. Skarvarna har täckts med remsor.
2. Väggen har förbehandlats med primer för att putsen skall fästa bra. Barnen tyckte det blev snyggt och att vi skulle behålla vägen rosa!
3. Putsbruk blandas enligt konstens alla regler. (tur att man har lite vänner och bekanta, som gärna lånar ut allt från släpkärra till visp och kärl för murbruk:). Tack!
4. Väggen är putsad. Maken har slabbat på bruk medan jag gått efter med borste och slätat/jämnat till och gjort lite struktur på väggen. På bilden är det ännu inte helt torrt, därav att det är lite mörkare på vissa ställen.




Slutresultatet!






Jag tror det blir jättefint, och i påskhelgen skall braskamin och köket monteras ihop, sedan är faktiskt det ena huset klart. (så när som på fönstersmygar etc som ni ser på bilden ovan).

Allt tar ju längre tid än man tror (som bekant) så det andra huset med sovrum kommer nog inte bli klart förrän i sommar. Entré/hall kommer nog bli helt klart till sommaren, däremot är jag lite orolig för badrummet, då det är ganska lång väntetid på kalkstensplattorna som skall vara på golvet, och i och med att vi har lite svårt att bestämma oss, så finns risk att de inte hinner komma förrän i juni.
Vatten, avlopp och el skall kopplas på innan april är slut.

Men, men det får ta den tid det tar.


Ha det gott!

KRAM

Victoria

15 kommentarer:

basichus sa...

vad Vackert, det stämmer helt rätt, allting tar mycket mer tid som man vill, det gäller mycket tålamod, men snyggt blir det: Glad Påsk är du på Ön?

Kram/Marion

Villa Ryttarängen sa...

Fint med putsad vägg. När vi putsade en vägg på "gymmet" så använde vi något liknande gipsputs tror jag att det var. Kul och få se ert bygge växa fram Kram Pia

Marthina, Holmbytorp sa...

Supersnyggt!!!

Två Trappor sa...

Det kommer bli så himla fint!! Det måste kännas underbart att få allting precis som man vill ha det, och snart kan ni bo över där också. Jag skulle vara helt extatisk! :) Lycka till med fortsättningen! Kram M

Anna sa...

Sååå bra det blev! Puts är ju så fint! Kul att jag fick vara med och inspirera lite!

Stor kram från Gotland!

Room of karma sa...

Gillar pustad vägg - det är det finaste!

Tack för din kommentar inne hos mig:) det gör mig glad! Tack vare den så hittade jag hit till din fina blogg:)! nu skall jag kika runt här.

kram och ha en fin kväll!
♥CC♥

Life´s Silverlining and I sa...

Ihop så duktiga ni är! Så imponerad av ert fina hus! Kram

Concept_By_Sarah sa...

Hej, kul att du kikade in hos mig:-). Vilket snyggt hus! Vår sommarhus ligger upp mot Böda på östra sidan. Är ni längre norrut? Nästa vecka åker vi till ön för första gången i år, längtar:-). Köpte huset förra året och nu väntar en hel del renovering innan vi kan flytta in i sommar. Och huset ska ju inredas också, love it:-). Kram Sarah

Sjöboden sa...

Kommer bli hur bra som helst. Håller med puts eller panel är min melodi!

kram kram Caroline

Victoria Glosemeyer sa...

Så fint det blir! Underbart med ett sommarhus på Öland, det drömmer jag också om!

PIAZZAN en inredningsblogg sa...

men det ser ju ut att bli alldeles , alldeles underbart.....vad ni kan.....nå´t säger mig att det där huset kommer bli riktigt snyggt...*ler.

Hoppas ni får en fin Påsk ....

Kram Pernilla på Piazzan

dianasdrommar sa...

Det går framåt minsann :) Längtar till Öland men det blir nog inte förrän till midsommar, ska till Kalmar i slutet på april :) kram Diana

HEMLÄNGTAN sa...

Tack snälla du för besök och kommentar på min blogg!

Åååå, vad jag gillar putsade väggar. Det blir så levande och fint! Vi putsade en vägg i mitt arbetsrum men jag är lite missnöjd då färgen skiftar mot grönt. Vet inte vad vi gjorde för fel men något konstigt blev det.
Ska bli kul att fortsätta följa er renovering!

/Jenny

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

Så spännande att bygga hus. Ska bli roligt att följa. Sån tur att du lämnade en hälsning inne hos mig. :-)

Glad Påsk!

Allt och/eller Inget sa...

Vilket jobb! Snyggt blir det verkligen, hoppas ni kan flytta in när ni tänkt er.

Kram Linda