.
.

måndag 7 maj 2012

Aprikoser!





källa


Denna helg har vi firat maken som fyllt år. Kalas för släkten och i present fick han bla ett aprikosträd Prunus armeniaca som vi skall plantera på ön. Nu har jag googlat runt och läst på om plantering, beskärning, skötsel etc och fick en hel del bra råd HÄR.  Men lite knepigt verkar det vara så vi tar tacksamt emot om ni har fler tips på skötsel.. Men om man lyckas, så härligt!! Tänk er att plocka solmogna söta frukter direkt från trädet en varm sommardag! Mmmm...

Trädet skall planteras på ett soligt och vindskyddat läge och vi tror oss ha en bra plats för det. Hoppas, hoppas nu vi får det att överleva!

Tanken är att spaljera trädet mot en solig och varm husvägg, och kanske kan det bli så här fint om några år!




källa



Tidigt redan i mars, april blommar trädet.



källa

Tusen, tusen tack alla ni som kommenterat mitt förra inlägg.
Jag blir så glad av era snälla kommentarer och då blir det extra kul att dela vårt husprojekt med er....
KRAM

Victoria


7 kommentarer:

Maria - Wikers Liv sa...

Häftigt att kunna skörda egna aprikoser! Visste inte ens att man hade såna i Sverige... men så är jag ju inte speciellt trädgårdskunnig heller ;)
Lycka till! Spännande att se trädet i fortsättningen!
Kram

Villa Ryttarängen sa...

Underbar present. Hoppas också att det klarar sig. Väldigt fint att spaljera upp det så där, då borde det ha större chans att överleva. Kram Pia

Två Trappor sa...

Verkligen fin present! Håller tummarna att det ska trivas och frodas. Så himla vackert att spaljera upp trädet mot en vägg! Det tror jag aldrig att jag har sett förr. Borde ge trädet perfekt förutsättningar!
Kramar, Madeleine

Helenas enkla vardag sa...

Härligt! Jag har också ett som jag köpte på trädgårdsmässan i år! Jag har planterat det mot en södervägg och hoppas det ska funka! Ska genast läsa råden du tipsar om!

Kram Helena

Life´s Silverlining and I sa...

Hoppas ni fick ett bra kalas, man brukar bli rätt trött efteråt:) kramkram Nilla

Hemma på Sjuan sa...

Vilken bra present!
Blir spännande att se om det blir några frukter. Vilka vackra blommor det var på trädet.
Kram Suss

A House With A View sa...

Stooooooooort grattis till din man!!! Så himla läckert med ett aprikosträd!!!! Vilken fin present. Och såååå jättefint att ha det mot väggen i spalje, verkligen superfint!!!!

Kraaaaaaaaaaaaam aka