.
.

måndag 14 maj 2012

Pergola












Nu drömmer jag om uteplatser och trädgård. Till helgen skall vi ner till ön och fortsätta altanbygget och det ser jag verkligen fram emot. Hoppas det blir härligt väder så vi kan sitta ute och äta eller i alla fall fika.

Helgens projekt är att bygga ett stort trädäck längs med baksidan av huset som vetter mot havet.
Där blir det  nog många fina stunder i sommar. På framsidan blir det en lite mindre yta vid entrén med trappsteg ner till en liten uteplats med morgonsol. Den är nästan klar och där skall frukosten intas i sommar är det tänkt. Med utsikt över aprikosträdet som skall spaljeas upp mot förrådsväggen..

Jag hoppas kunna visa lite bilder efter helgen. Hihi, jag ser framför mig hur det kommer se ut om några år när det är lite mera klart och det växt till sig lite i trädgården. Nu är det lite kalt och inte så ombonat precis, men det går ju framåt sakta men säkert och det är ju kul!

Tills dess kommer här lite inspirationsbilder på flera olika stilar av Pergola. Jag gillar att man kan sitta lite i skydd av solen men att ljuset ändå strålar ned. Jag vet inte om det blir någon pergola hos oss, men jag gillar det verkligen.











Alla bilder från pinterest



Härligt eller hur?
Hur har ni det på era uteplatser/balkonger?

Med eller utan tak?
Plattor eller trädäck?
Matplats och/eller loungemöbler?
Trä, plast, rotting, stål?
Krukor och/eller planteringar?



KRAM

Victoria

14 kommentarer:

svart vitt och rött sa...

Åh, vilka härliga bilder! Tänk om man ändå hade det så fint. Pergola har jag inte, men jag håller med om att det är mysigt. Jag brukar plantera grupper med blommor som jag har på altanen, och ovanför halva altanen har vi en balkong som ger skugga när man vill. Quite nice det också :-) Lycka till med ditt stora projekt i helgen! Annelie

Villa Ryttarängen sa...

Vilka fina inspirationsbilder. Jag gillar den andra bilden med järnpergolan och den sista var otroligt fin. Här har vi en inglasad del och en uteplats med trämöbler Iform så dynorna åker in och ut. Vi har en annan uteplats där vi käkar frukost och sitter i skugga mitt på dagen, trämöbler och flyttbara dynor där med. Lycka till med bygget, ska bli kul att se sedan. Kram Pia

Maria - Wikers Liv sa...

Så fin inspiration!
Än så länge har vi ju "bara" vår porch, som löper runt knuten, med tak. Så småningom så blir det en uteplats på baksidan, förhoppningsvis med spa-bad, någon gång ;) Uterum/vinterträdgård, blir det oxå, eftersom vi verkligen älskade vårt förra ;)
Möbler har vi i konstrotting, stolar och ett bord i trä. Önskar mig deck-stolar i vitt, amerikansk stil ;)
Här är oxå kalt, som bara denn. Men som sagt.... om några år ;)
Ser fram emot fortsättningen på ert husbygge!
Kram!

Life´s Silverlining and I sa...

Så lyxigt att få drömma sig bort i nya fina projekt och sen se dem bli klara! Vi har en stor träaltan runt huset. En stor del med räcken en del utan, en del med markis en del utan:) älskar stora altaner! Kram Nilla

Hemma på Sjuan sa...

Vilka fina bilder och tips!
Vi har trädäck men jag skulle vilja ha pergola med nån segelduk över så det blir lite mer inbyggt, vi har en stor markis över andra halvan.
Kram Suss

Två Trappor sa...

Vilka vackra bilder! Så underbart det är med uterum i det gröna.. En pergola vore rena drömmen. Jag har ju bara en liten balkong och har inrett den med en sittdel och en "lounge-del", dvs en cafégrupp i ena änden och två Ikea PS Vågö-fåtöljer i den andra. Ska visa bilder snart.. :) Kram kram

Helenas enkla vardag sa...

Vilka härliga bilder, de kommer hamna i min insperationsmapp direkt! vi har flera altaner och tädäck så det finns allt. Tak, utan tak. plattor och trädäck. matplats och lounge mm,
hoppas vi får se mer bilder från ön!
Kram Helena

Lovely Things! sa...

VILL ha allt av dessa underbara bilder du visar. Hemma håller vi för fullt på och bygger trädäck runt altanen och i stugan på kusten har vi ett litet trädäck och en uteplats med sten!
Kram Annika

Enkel stil sa...

Åh, vilka fina uteplatser. Jag skulle kunna ha alla på en gång! Vi har sten och markis.
Kram Anita

Concept_By_Sarah sa...

Underbara bilder! Här i alplandet har vi flera sittplatser på ett stort trädäck, båda loungemöbler och bord i granit med stolar i stål, under tak (lite som en pergola). På Öland vet jag inte riktigt ännu hur vi ska göra terassen. Just nu har vi ett (gammalt) trädäck under tak. Det ska vi förlänga. Sedan vill jag ha en sittplats mot havet också. Jag letar förresten efter en målarfirma (till fasaden), kan du rekommendera någon? Kram Sarah

Daniella Witte sa...

Vi håller precis på och bestämma vad vi ska ha för typ av tak på vår nygjorda uteplats. Det lutar åt en stålkonstruktion som vi ska svetsa på plats med markis/segelduk som ska kunna dras ut som tak och klätterväxter som gör det ombonat.

Ha en riktigt fin helg! kram Daniella

Anonym sa...

Härlig blogg du har:)fina pics överallt.
Har du twitter och FB, för att följa dig???

Vill du ha inrednings inspiration, då kan du kolla in min blogg:)
ha en kanonvecka.

LOVE Maria på inredningsvis

Bara Sara sa...

Vilka superhärliga inspirationsbilder! Jag är visst väldigt novis, förstod först efter att ha sett dina bilder vad ordet pergola betyder:-)

17doors sa...

Jag tycker det är jättesvårt att bestämma stil/möbler till vårt land.
Ser fram emot inspirationsbilder från ert altanbygge!
Fin vecka!