.
.

onsdag 27 juni 2012

Tips på bra parasoll?




Hejsan,
Redan mitt i veckan och snart helg igen. Semestern närmar sig..

Satt en stund i kväll och googlade parasoll till altanen. Vi letar efter ett bra parasoll med rejält tyg som tål lite vind och sol utan att blekas. Jag har hittat några olika alternativ som är riktigt fina men om ni har tips på parasoll med bra kvalitet så tipsa mig gärna.

Dessa jag kikat på är från 2,70 till 3,30 m och frågan är hur stort man behöver för att få plats med ett matbord för 8 personer? Ska man välja runt, fyrkantigt och trä eller aluminium?
Vev, dra upp för hand eller via rep. Många val...

Vad tror ni?



Skagerak 270 cm teak runt
Dra upp för hand och låses med splint
Cane-line 300 cm teak runt
Vevas upp

Skagerak 300 cm teak, fyrkantigt
Dras upp med rep



Skagerak 300 cm aluminium, fyrkantigt
Dras upp med rep


Inte helt lätt och alla är ju jättefina, men kanske finns det bättre (eller billigare) varianter som ni kan rekommendera eller tipsa om modell.

KRAM




10 kommentarer:

Hemma på Sjuan sa...

Kan tyvärr inte ge något bra tips men tyckte det första var väldigt snyggt :)
Kram

Life´s Silverlining and I sa...

Det sista tycker jag var jättefint och bra att slippa dra upp för hand. Skulle inte kunna ge ett bättre tips än det, sen är det priset iof men om det är billigt går det lätt sönder, hände för oss och att trä pinnen böjde sig mot solen:) nu har vi ett med aluminium pinne. Kram Nilla

Villa Ryttarängen sa...

Oj, inte lätt att välja. Vi har ett med träpinne/teak som man drar upp med snöre. Vi har ett marinblått och det står uppfällt nästan jämt tål sol-regn och blåst bra, bleks inte alls så mycket heller. Vad det är för märke vet jag inte för jag fick det av syrran när hon skildes. dvs. Bra kvaliteé för vi har haft det i flera år nu.Det liknar skagerack. Kram Pia

svart vitt och rött sa...

Jag kan inte ge dig något tips, men jag tycker alla är snygga... sedan är ju frågan om det räcker till för alla under om det ska få plats åtta stycken. Jättefint det blev i din plantering!! Så kul att se före och efter-bilderna! Kram

dianasdrömmar sa...

Det stora om det ska räcka till alla, fint ni kommer få det kram Diana

Concept_By_Sarah sa...

Vitt är bäst, färg bleks ju mycket mer. Jag föredrar aluminium (har haft båda och. Aluminum håller sig längre snyggt). Ja parasoll kan jag också behöva, inköpslistan är lång.. :) Kram Sarah

Concept_By_Sarah sa...

Vitt är bäst, färg bleks ju mycket mer. Jag föredrar aluminium (har haft båda och. Aluminum håller sig längre snyggt). Ja parasoll kan jag också behöva, inköpslistan är lång.. :) Kram Sarah

Två Trappor sa...

Kan tyvärr inte tipsa men ett stort fyrkantigt borde kanske behövas för 8 personer. Alla var väldigt snygga! Minns att Emma skrev om parasoll för ett tag sedan:

http://attvaranagonsfru.se/2012/05/14/att-ha-fatt-lite-ordning-pa-terrassen/

Ha det gott! Kram, Madeleine

A House With A View sa...

Verkligen superfina allihopa!!! Jag tycker du ska satsa på det största parasollet så att det täcker så stor yta som möjligt! Sedan tipsar jag om att köpa ett vitt parasoll som inte bleks i solen. Det kan annars se rätt tjaskigt ut efter en tid... Teak är snyggare än metall tycker jag, det blir ett varmare mer ombonat intryck med trä! Men det såklart, det beror ju lite på hur utemöblerna ser ut. Ska bli kul att se vad ni hittar:)

Suuuperfint med din plantering i förra inlägget - kanon!!!

Stööööööööööörsta kraaaaaamen aka

dianasdrömmar sa...

Hej vännen, vi åker till Öland om ca2,5 veckor och stannar 10 dagar är du där då?kram Diana