.
.

tisdag 31 januari 2012

Sickness, kitchen glimpse and an idea!

Hello..

I dag har jag varit hemma med äldste sonen som är lite krasslig. Han är stor nu och behöver ingen direkt tillsyn så själv har jag kunnat jobba en del. Men det är också mysigt att ändå ta vara på dagen och få en stund tillsammans, bara vi två. Vi har spelat lite spel och fixat lunch ihop...

Jag passade också på att ta några bilder i köket när det var dagsljus. Vi har nämligen en idé...



Vi har under en tid funderat på att fixa till vårt köksbord och stolar. Möblemanget är idag massiv oljad ek och vi har tröttnat lite på det och skulle vilja ha det lite ljusare. Vi gillar dock fortfarande möblerna och de fyller sin funktion bra, så de får hänga med ett tag till..

Först skall bordet och stolarna rengöras ordentligt och därefter ska det slipas fint. Det lutar åt behandling med dekorvax transparent vit för att sedan efterbehandla med hårdvaxolja för att skydda ytan. Jag har läst på så nu skall det ske enligt konstens alla regler.

Jag hoppas dock få bra tips och hjälp i färgbutiken. Kanske finns det bättre alternativ, tex vitlut, lasyr, bets etc..

Vi vill gärna behålla trästrukturen men ljusa upp möblerna utan att täckmåla. Har någon av er därute erfarenhet av att behandla oljad ek? Jag blir jätteglad för tips..

PS. häromdagen fick jag ytterligare en award från den här fina bloggerskan, jag blir så glad för er uppskattning, fina kommentarer och alla goda råd. Tack..och välkomna hit alla nya läsare. Det är så kul att ni hittat hit och vill följa vad som händer på och av ön.
kram Victoria

5 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

Visst vill man förändra lite då och då. Kan inget om just Ek men äntligen hemma i kväll visade ju hur man ljusar upp ett golv. kanske samma sak? Lycka till! Kram Pia

Sjöboden sa...

Det blir säkert bra, såg oxå äntligen hemma och det verkar vara bra med vax och snyggt!
Bloggen Hus nr 5 hade en fin vedförvaring inne, staplat i en stor gammal sockerlåda ;)

Kram Caroline

Life´s Silverlining and I sa...

Vilken bra ide´så händiga ni är! Jag vill bara köpa nytt köksbord nu ja, smile:)
kram!

Life´s Silverlining and I sa...

grattis till awarden förresten!!!

Maria - Wikers Liv sa...

Hoppsan, det var ju en länk till mig! :) Tack!
Du gjorde helt rätt som tog en mysdag med krasslige sonen! Kvalitetstid! :)
Ska bli spännande att se resultatet på er idé med matgruppen!
Kram